0
KOŠÍK JE PRÁZDNÝ
Přejít do košíku

Češi a Dakar patří k sobě. Přesvědč se sám!

Rallye Dakar, extrémní závod s dlouhou tradicí. Už od roku 1979, kdy byl poprvé odstartován, táhne snad všechny zapálené motoristy a ani u nás tomu nebylo jinak. Poznej historii a úspěchy Čechů a Čechoslováků na Rallye Dakar a uvidíš, že Dakar má v Česku tradici, o které jsi dost možná nevěděl. Tak jdeme na to!

 


 

 


 

1. Čech na Dakaru

Z politických důvodů se jednalo o účast neoficiální, ale na start už 4. ročníku Rallye Dakar se v roce 1983 postavil Český motocyklista Miroslav Kubíček.

1. oficiální Česká účast se připisuje řidičům kamiónů Liaz Jiřímu Moskelovi a Zdeňku Kováři v roce 1985.

Od té doby Češi nevynechali jediný Dakar. A sbírali už jen větší či menší úspěchy.

 


 

Úspěchy

Zde musíme zmínit zejména dvě jména, která z České historie Dakaru nikdy nezmizí. Titul z Rallye Dakar si doposud přivezli pouze dva Češi a ani jeden z nich nezůstal jen u jednoho zlata.

V kategorii kamionů se jedná o slavné jméno Karel Loprais, který se Dakaru poprvé účastnil v roce 1986. Při své premiéře Loprais bohužel nedojel (stejně jako další 4 české posádky kamiónů), ale hned v dalším roce vybojoval stříbro. V tu chvíli už bylo jasné, že Češi mají s Dakarem velké plány.

 


 

 

Jen koukni, jak se mladej Mates mlsně olizuje.

 


 

Celkem startoval Karel Loprais na Rallye Dakar 19× . Z toho si přivezl hned 6 zlatých medailí, množství dalších cenných kovů, ale i nedokonečené závody, havárie a zranění.

Dalším českým jménem, které silně rezonuje v prostředí písečných dun a motorů je Josef Macháček. V roce 2000 si připisuje na své konto 1. vítězství v kategorii čtyřkolek a jako druhý muž získává pro Českou republiku zlatou z Rallye Dakar.

Tento kousek se mu navíc povedl celkem 5×, takže za Karlem Lopraisem zaostává “pouze” o jeden titul.

 


 

 

Brabčák mezitím trénoval, aby v roce 2020 zbořil Saudskou Arábii.

 


 

Havárie

Češi si dosyta užili nejen vítězství a úspěchů, ale i havárií a dalších trablí.

Například hned v roce 1998 napadli 2 české posádky banditi. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale jedna posádka přišla o svůj vůz úplně a od těch dob se prohánějí pouštní banditi po Granadě a Dakaru v český Tatře.

 


 

 

Ale jindy je to na Dakaru celkem fajn. Hlavně snídaně přímo od táty, že jo, Martine?

 


 

Méně kuriózní už jsou havárie, kterých se našim jezdcům dostalo také dosyta. Více než deset českých jezdců si v historii Dakaru užili havárie v rychlosti přes 100 km/h, skoky přes duny, kotrmelce s kamióny a v krajních případech i převozy vrtulníkem a nevyléčitelné problémy.

Kdo se postaví na start Rallye Dakar musí být zkrátka připraven, že za to může zaplatit vysokou daň.

 


 

Dakar dnes

Možná se to nezdá, ale Dakar je dalším z našich národních sportů, jen v menší a méně medializované formě.

V minulém roce byli Češi pátou nejpočetněji zastoupenou zemí (4,88 % ze všech závodníků).

Navíc společně s Francií a Argentinou patříme k pouhým třem státům, které obsazují všechny disciplíny. Doposud jsme získali titul jenom ve dvou výše zmíněných kategoriích.

Takže Brabec, koukej šlápnout do vrtule, ať si můžeme v příštím článku připsat i titul v kategorii motorek!

 


 

Tušil jsi o naší historii na Dakaru nebo ne? Nech nám koment a fandi!

 

#jedemevtomsvama

 


 

Sleduj náš YOUTUBE

Sleduj náš Youtube

Omrknout v novým okně

Objev podobné články

E-sport mindsets: Co je to tilt, a jak se toho zbavit?
Určitě to dobře znáš, prohraješ jednou a zapneš další hru. Chytneš leavera a zase prohra. Zapneš další, všichni si nadávaj a někdo vyloženě trolí. Ty…
Dočíst celý
Zlatý volant: zasloužený úspěch Ollie Roučkové!
Naše Ollie vyhrála prestižní ocenění a ty si o tom můžeš přečíst, přímo tady! Navíc, aby toho nebylo málo, je vše pěkně z první osoby a vlastními…
Dočíst celý
První energetická kryptoměna je tady: Shock Coin!
V článku „Big Shock!” life už pronikl i do tvý image a E-Shop je tady!“ je vidět, kam až to naše značka dotáhla. Big Shock! pronikl i do…
Dočíst celý