Streamované hry: Google a Microsoft chystají revoluci.

Stovky ba i tisíce her dostupné jedním kliknutím. Minimální požadavky na váš hardware, pouze na dostatečné připojení. Žádné kupování jednotlivých her, ale výhodný paušál jako u Netflixu nebo Spotify. Žádné exkluzivity a těžké rozhodování mezi platformou. To jsou jen některé z výhod potenciálních služeb pro streamování her.

Celé to zní moc dobře, komu by se nelíbilo platit třeba tři stovky za měsíc a mít přístup k těm největším peckám kdekoliv, kde je dobrý internet. Třeba byste začali hrát doma v obýváku a pokračovali ve vlaku na tabletu. Elegantní myšlenka budoucnosti hraní existuje už pěkně dlouho, pořád se ale nepovedla úspěšně realizovat v takové míře, jako se to povedlo Netflixu s filmy a seriály nebo Spotify s hudbou.

Výlet do historie

Nejnovější vývoj ale naznačuje, že by tento zlatý grál hraní her, mohl být skutečně na dosah. Ještě, než se podíváme na nové a mocné hráče herního průmyslu, stručně si připomeneme historii streamování her.

Asi nejvíce se do paměti povedlo zapsat službě OnLive, která působila řadu let a přes internet bylo možné streamovat hry jako Crysis 2 a další. Služba byla oznámena v roce 2009 a po menší prodlevě a odložení spuštěna v létě 2010. Ačkoliv fungovala zhruba pět let, nepovedlo se za tu dobu vyřešit uspokojivě kvalitu a také omezit lag při ovládání her. Fungování OnLive skončilo v roce 2015 prodejem technologie a patentů Sony. V historii OnLive lze najít také spor s Microsoftem, kterému se nelíbilo, že OnLive přes internet nabízelo Windows 7 s Office sadou, což bylo proti podmínkám operačního systému.

Sony kromě OnLive odkoupilo také službu Gaikai, což se stalo už v roce 2012. Sony infrastrukturu použilo jako základy pro své služby Remote Play umožňující majitelům konzole PlayStation, aby se ke konzoli připojili na dálku a hráli takto. Kromě toho Sony nabízí v zahraničí PlayStation Now, přes které lze streamovat celou řadu PlayStation her, jejichž počet aktuálně přesahuje 750. Najdete zde Bloodborne, Uncharted, první Red Dead Redemption a kupu dalších. U nás bohužel oficiálně nefunguje.

Nesmíme opomenout ani GeForce Now od Nvidia. Služba za pár let prošla trošičku zmatečným vývojem. Původně šlo o doplněk zařízení Shield, které aktuálně existuje primárně jako chytrý box Shield TV pro vaši televizi, pomocí kterého jste mohli za měsíční poplatek hrát celou řadu vybraných her a fungovalo to poměrně dobře. V létě minulého roku Nvidia službu změnila, aby fungovala také pro počítače se systémy Windows a macOS. Nová verze má nabídnout jakýsi “pronájem” počítače v cloudu, na kterém si následně spustíte svoje koupené hry. Od té doby běží GeForce Now v bezplatné betaverzi a zatím se neví, kdy dojde ke spuštění naostro.

Je čas opustit historii a podívat se na, snad jasnější budoucnost pro streamování her. Velký boost dostalo odvětví v říjnu minulého roku, kdy Microsoft oznámil ambiciózní Project xCloud. Microsoft je gigant a na celém světě má “rozházená” výkonná datacentra + obří Xbox divizi. Zkrátka pokud chce streamování her přinést firma tohoto kalibru, měli by hráči dávat minimálně pozor. Microsoft plánuje velké představení služby na letošní E3, takže si ještě chvíli počkáme.

Zatímco Microsoft se do velkých odhalení ještě nepustil, v březnu tohoto roku oznámil Google s velkou fanfárou svoji streamovací službu Stadia.

Do streamování her se pouští Google

Google poměrně rád experimentuje, ať už to byly chytré brýle Google Glass nebo třeba mobilní augmentovaná realita Project Tango. S Google Stadia ale hned při představení dávala firma najevo, že si tento projekt pořádně promyslela a myslí to skutečně vážně.

Přemýšlíte, kde se vzal název Stadia? Jedná se o množné číslo anglické slova stadium - tedy stadion. Stadion je zkrátka místo, kde se lidstvo milénia scházelo za zábavou. Tak proto ten netradiční název.

Ale zpátky k samotné službě. Google si věří po technické stránce a slíbil rovnou 4K rozlišení společně s 60 FPS, do budoucna navíc mluví o 8K. Bude tak hodně zajímavé sledovat, jak se toto rozlišení povede nabídnout, aniž by Google vyžadoval připojení, které skoro nikdo nemá. Stadia má na starost Phil Harrison, tento veterán v minulosti působil jako v Microsoftu tak v Sony.

Plynulý běh her na 4K rozlišení zajistí speciální servery postavené na vlastním procesoru s 16 GB operační paměti a grafickým čipem vyvinutým společně s AMD. Každá hra má mít díky tomuto hardware k dispozici zhruba 10,7 TFLOPS výkonu, což je o dost více než nabídne Xbox One X nebo PlayStation 4 Pro.

Google si rovnou navrhl a vyrobil vlastní gamepad. Design a ergonomie jdou cestou klasiky, ale fungování je poměrně chytré. Gamepad se totiž připojuje přes WiFi k internetu a rovnou ke Stadia, aby mohl co nejrychleji odesílat vstupy od hráče. To také znamená, že nemusíte gamepad párovat s vašimi zařízeními.

Chcete další důkaz, že Stadia není jen vedlejší experiment, kterému se Google moc nevěnuje? Stačí se podívat na obsahovou stránku, kterou vede Jade Raymond (dříve Ubisoft a EA). Google totiž nabral více než tisíc tvůrců her, jenž má pro Stadia tvořit exkluzivity. Google spustí Stadia letos, podstatné detaily, jako je cenovka neb počet her, jsou zatím tajemstvím. Při spuštění se počítá i s Evropou, tak se snad dočkáme i my. Stadia by měla fungovat všude, kde spustíte Chrome a také na zařízeních Chromecast.

Microsoft zatím neprozradil, kdy službu xCloud naostro pustí. Ještě letos by se ale veřejnost měla dočkat minimálně zkušebního provozu. Každopádně to vypadá, že doba streamovaných her nastala, jelikož se dva obří giganti do tohoto odvětví pustili. Pokud streamovat hry nezvládne Google nebo Microsoft, tak kdo jiný?


Sleduj náš YOUTUBE

Sleduj náš Youtube

Omrknout v novým okně

Objev podobné články

Multiplayer v Call of Duty letos čekají zásadní změny + první trailer
Jedno ze základních pravidel herního průmyslu praví, že se každý podzim dočkáme nového dílu série Call of Duty. Ani letos tomu nebude jinak a…
Dočíst celý
Už sis psal s Shock! Botem?
Big Shock! se opět posouvá o kus dál a díky neuvěřitelně obří Challenge Accepted kampani s Evropou 2 přichází i s vlastním chat botem, a že stojí za…
Dočíst celý
První energetická kryptoměna je tady: Shock Coin!
V článku „Big Shock!” life už pronikl i do tvý image a E-Shop je tady!“ je vidět, kam až to naše značka dotáhla. Big Shock! pronikl i do…
Dočíst celý